Tuesday 17 June 2008

SIME DARBY Buka Sawah Padi

The Edge terbitan 17 Jun 2008, melaporkan Sime Darby (SD), kolemrat terbesar pengeluar minyak sawit di dunia akan menceburi penanaman padi secara besar-besaran. Menurut Pengerusi SD, Tun Musa Hitam, inisiatif ini akan membantu Malaysia mengurangkan import beras kepada 14 peratus dari 27% pada masa sekarang.

Beliau juga menambah, projek ini akan dilaksanakan di negeri Sarawak yang mana SD akan memulakan di tapak seluas sekurang-kurangnya 7,000 hektar. Bukan setakat itu, SD akan bawak expert dari China as consultant...apa pasal SD nie suka sangat pakai consultant luar...hebat sangat ke CON...CON.. nie hanya mereka mampu menjawab...apapun aku harap projek ini adalah purely giving back to society bukan ada reason ada pihak yang mendapat keuntungan segera...sebab ROI projek nie rasanya kurang significant compare dengan perusahaan lain dalam SD.


Foto dari salah satu slide presentation SD di awal tahun

Pengumuman ini merupakan satu lagi bonus buat penduduk Sarawak selepas mendapat tambahan RM1 billion untuk pemnamgunan kawasan luar bandar yang diumumkan Pak Lah minggu lepas.

Aku terperasan satu benda je, pada awal tahun apabila kumpulan SD baru digabungkan, corporate communication division hantar format untuk slide presentation, pada muka surat hadapan memang ada gambar seperti sawah padi pada 1st Slide.

Nampaknya SD menceburi satu lagi cabang perniagaan baru...so kepada kawan-kawan teruskan bekerja di SD good luck...jangan pening kepala nak hantar resume...tunggu je kat sini...SD Group become bigger and bigger...

2 comments:

Unknown said...

The group is getting bigger and bigger u say....

in what area? In plantation or in Oil & Gas? Coz, SD is best in plantation rather than in O&G

What say u

Landak said...

you are right..for sure become bigger in plantation...in O&G I have no comment...why O&G??