Thursday 22 April 2010

Kemudahan Awam

Bila bercakap pasal pengangkutan awam, isu ini sebenarnya dah lama...macam masih teringat 20 tahun dahulu di bangku sekolah aku disuruh cikgu membuat karangan tentang masalah pengangkutan awam. Menurut kajian terbaru, penggunaan pengangkutan awam di Kuala Lumpur sebenarnya semakin menurun...mengapa ini berlaku??

Ada banyak sebab dan banyak pihak yang kita boleh tunding jari..oh ye apa yang aku nak komen lebih kepada perkhidmatan train...biasa kita dengan rungutan...train lambat...train sesak...macam-macam lagi, kiranya dari segi kebolehpercayaan ternyata amat rendah.


Map Train in Kuala Lumpur, overlapping kurang



Lingkaran subway Beijing

Aku rasa kebanyakan pegawai yang merancang kemudahan awam di Malaysia nie sebenarnya berpelajaran tinggi..kebanyakannya juga sudah ke luar negara mungkin kerana masa study dulu ataupun di hantar oleh kementerian untuk lawatan sambil belajar konon-kononya ...habis duit cukai yang aku bayar mereka kerjakan....hasilnya jaringan train yang di bina di Malaysia sungguh complicated.

1. Menagapa train kita tidak bersambung atau overlapping antara satu sytem dengan sytem yang lain...contoh monorail..apahal satu hujung tidak bersambung dengan steyen sentral sebalinya berakhir lebih kuran 400m di luar KL Sentral. Manakala sebelah hujung satu lagi,berakhir di Jalan pekeliling tapi tidak bersambung dengan hentian Star LRT

2. Subway train in Beijing, boleh kemana-mana dengan menukar pelbagai train dan kita masih berada dlm system maka kita tidak perlu menukar ticket setiap kali menukar menukar train dan charge sangat murah, sekali naik is RMB2(~RM1)

3. Putra LRT kita kecoh hari tu nak tambah segerabak so menjadi 3 gerabak sekali jalan.Itupun bukan semua dilakukan. Kenapa kat tempat lain boleh jek panjang-panjang macam komuter pulak rasanya...

No comments: