Friday 30 May 2008

Kenangan

Pagi tadi aku ke Shah Alam ambil road tax kereta aku di Pusat Pembiayaan Auto Bank Islam.. beginilah kalau kereta bank punya...sempat jugak aku menggunting rambut...kira 2 in 1.

Sebelah petang aku melepak kat office, sempat pulak aku teringat kat OTAI seorang nie yang dah bersara buat kali ke dua setelah tamat contract perkhidmatan..


Tengah hari biasanya dia akan balik makan awal so nanti dia akan lepak kat nest aku yang tersorok...so apa dia buat sendiri mau ingat...jawapan standard dia "aku tido bukan waktu kerja"


Walau apapun yang beliau buat, aku harap dia happy mengharungi hari-hari bersaranya...banyak benda yang dia ajar aku...banyak pengalaman yang dia kongsi dengan aku..kira SIFU aku lah nie....apa dia buat yek bersara nie....

Kalau Pak Mertua aku pulak dia menghabiskan paginya dengan jogging..selepas tu minum pagi.pertama..kira-kira jam 7.30 pagi...selesai dia akan ke "kebun"nya.


Antara tanaman di "kebun" ini ialah pokok buah naga..kecik lagi..actually tempat nie adalah tepi jalan di hadapan rumah...


Selain pokok naga...tanaman lain ialah pokok ubi, serai, pisang, ada jugak pokok mangga, pokok kunyit...ada yang dah dirasa...ubi kayu tu dah pernah tuai hasilnya...serai dan daun kunyit selain kegunaan sendiri, jiran-jiran juga berkesempatan mengambilnya...buat masak..at least tak yah beli kat pasar kan...bagi pak mertua aku lak tu amal jariah dia kepada jiran tetangga...

Majlis Perbandaran Kajang pernah round memerhatikan "kebun" nie...sebab tanah tu adalah betul-betul tepi padang permainan..mungkin kerana dijaga elok maka MPKj buat tak kisah jee..

Pelbagai cara dilakukan oleh pelbagai orang untuk memenuhi masa bersara dia....ishhh aku pun kena fikir dari sekarang ke nak buat apa masa bersara nanti???? Ishhhh....

2 comments:

tungkai said...

Uiihh...otai ni beb..!! On 2nd pic, apasal aku nampak 2 mamat belakang otai ni isap rokok style macam kaki pukul je..

Landak said...

OTAI nie dulu ada "Power System" agak gerun...otai hisap rokok tu memang kaki pukul..pukul apa aku tak pasti heheheh....