Sunday 27 September 2009

Migraine - Jumpa Neurologist di PCMC

Saya menghidap migraine semenjak belajar di uni lagi semasa buat 1st degree. Ketika itu doctor kata mungkin preasure study sebab tu selalu sakit kepala. Doctor juga mengesahkan tanda-tanda yang saya alami adalah simptom migraine (mungkin dia tidak mengesahkan sebab dia bukan neurologist).

Semenjak kebelakangan ini kekerapan migraine menyerang adalah lebih kerap.Setiap kali diserang pasti saya akan sampai tahap muntah. Sakit kepala yang amat sangat, mujurlah dapat boss yang memahami dan saya sering minta izin pulang awal, biasanya sampai rumah tidur dalam gelap. Boss mencadangkan saya berjumpa pakar, at least katanya kita ada tahu punca migraine sama ada normal migraine atau ada penyebab lain.

Mematuhi procedure biasa ING, saya berjumpa doctor yang biasa merawat saya apabila saya diserang migraine (biasanya dia prescribe saya dengan ubatCaffox) untuk mendapatkan referal letter. Ok dah dapat sekaran saya decide nak pergi jumpa pakar di Prince Court Medical Centre (PCMC), menyahut seruan pengurusan ni.


Azli (sepupu Alia) cadangkan nama Dr Hj Hamidon Basri, oklah saya call dan buat temujanji..Dr Hamidon merupakan pakar yang juga pengajar di UKM...beliau berada di PCMC sebelah petang, hanya pada hari Selasa sahaja beliau berada sehari di PCMC (sempat saya bertanya masa 1st appoinment).

Padahari yang dijanjikan saya pun menuju ke PCMC untuk berjumpa Dr Hamidon (alamak sama macam nama lecturer mechanical masa kat uni dulu pulak).

Receptionist PCMC

Ok macam biasa ditemuramah oleh doctor untuk mengumpul history migraine dan sedikit ujian pada anggota badan...oklah alhamdulillah rasa saya cuma menghidapi migraine tanpa aura. Satu lagi migraine dengan aura.

Ruang menunggu ubat di farmasi PCMC (sebelah kiri, kerusi kulit warna hitam)

Ok...nampaknya Dr Hamidun prescribe saya dengan ubat lain namanya Imigran..semuanya ada 7 kotak dalam satu kotak cuma ada 2 biji sahaja..

Ok set appoinmet untuk next buat MRI (Magnetic Resonance Imaging) at least Dr kata ada baseline untuk buat rujukan di masa hadapan, siap sempat Dr ckp kalau orangUS memang akan buat je terus tapi kalau UK, Dr akan buat kajian demi kajian lanjutan sebelum proceed dgn MRI.

MRI Machine

Alhamdulillah setelah buat MRI, result mengatakan tiada apa yang meragukan wujud dalam kepala saya ni maknanya tiada ketumbuhan dan lain-lain, semua ketentuan Allah. Syukur.

Next appoinment hujung bulan October pulak...Kesimpulan mesti banyak PCMC claim dari ING..

2 comments:

tungkai said...

Bro,

Blood pressure camne? OK tak?

eliyazz said...

Layan je hubby kat engine's corner, dulu katanya tak boleh bawak bakal bini kat situ! Yang penting, semangta setiakawan.